“10 noyabr bəyanatı kommunikasiyaların açılmasını nəzərdə tutur, dəhlizin deyil”.  Bu barədə Ermənistanın  news.am internet nəşrində dərc olunan məqalədə qeyd edilib.  Erməni müəllif  Rusiya  Dumasının MDB məsələləri, Avrasiya inteqrasiyası və həmvətənlərlə iş üzrə Komitəsinin sədri Leonid Kalaşnikovun “Zəngəzur dəhlizi üçtərəfli razılaşmada nəzərdə tutulub” fikirini şərh edərkən belə bir iddia irəli sürüb.

Ermənilər bu iddia ilə ilk dəfə çıxış etmirlər. Bu ölkənin mediasında mütəmadi olaraq  Zəngəzur dəhlizinin əleyhinə məqalələr dərc olunur, 10 noyabr bəyanatının 9-cu bəndinin bu dəhlizi nəzərdə tutmadığını sübut etməyə çalışırlar. Hətta Ermənistanın  baş naziri vəzifəsini icra edən Nikol Paşinyan da bəzi çıxışlarında bu tezisi qabartmağa çalışıb.

Paşinyan: “”Zəngəzur dəhlizi” 10 noyabr bəyanatında qeyd edilməyib və müzakirə olunmur”

Xatırladaq ki, İkinci Qarabağ Müharibəsində ağır məğlubiyyətə uğrayan Ermənistan tərəfi Azərbaycanın şərtləri ilə razılaşaraq üçtərəfli bəyanatı imzalamaq məcburiyyətində qalıb. 10 noyabr 2020-ci il tarixdə  Azərbaycan və Rusiya prezidentləri, həmçinin Ermənistanın baş naziri tərəfindən imzalanan bəyanata əsasən İrəvan üzərinə bir sıra öhdəliklər götürüb.

Həmin öhdəliklərdən biri də bəyantın 9-cu bəndində əksini tapıb.  Həmin bənd belədir:  Bölgədəki bütün iqtisadi və nəqliyyat əlaqələri bərpa edilir. Ermənistan Respublikası vətəndaşların, nəqliyyat vasitələrinin və yüklərin hər iki istiqamətdə maneəsiz hərəkətinin təşkili məqsədilə Azərbaycan Respublikasının qərb rayonları və Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsinin təhlükəsizliyinə zəmanət verir. Nəqliyyat əlaqəsi üzrə nəzarəti Rusiyanın Federal Təhlükəsizlik Xidmətinin Sərhəd Xidmətinin orqanları həyata keçirir.

Tərəflərin razılığı əsasında Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə Azərbaycanın qərb rayonlarını birləşdirən yeni nəqliyyat kommunikasiyalarının inşası təmin ediləcəkdir.

Erməni tərəfi bu bənddəki “Azərbaycan Respublikasının qərb rayonları və Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsiifadəsinə başqa məna verməyə  çalışırlar.  Bu mövzuda verilən açıqlamalarda  söhbətin  “dəhliz”dən və bu dəhlizin bərpasından getmədiyini vurğulayır, daha çox yeni nəqliyyat əlaqəsinin qurulacağını qabardırlar. Hətta bu məsələnin müzakirə mövzusu olmadığını belə iddia edirlər. 

Nikol Paşinyan: Ermənistan Azərbaycanla “Zəngəzur Dəhlizi”ni müzakirə etmək niyyətində deyil

İlk növbədə qeyd edək ki, “Azərbaycan Respublikasının qərb rayonları və Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsi” ifadəsi  həddindən artıq  konkretdir və əlavə şərhə yer qoymur. Üstəlik  bu bəndin ilk cümləsində,  həmçinin Qarabağ müharibəsindən  təxminən 2 ay sonra,  11 yanvar 2021-ci ildə  Moskvada imzalanan növbəti üçtərəfli bəyanatda  məhz nəqliyyat əlaqələrinin bərpasından söz açılır.

Təbii ki, Azərbaycanla-Ermənistan arasında başqa ərazidən də nəqaliyyat əlaqəsi mövcud olub və  bəyanatlarda əskini tapan  “bütün nəqliyyat əlaqələrinin bərpası” ifadəsi də elə bunu nəzərdə tutur.

Digər tərəfdən “Azərbaycan Respublikasının qərb rayonları və Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsi” dedikdə Ermənistan Azərbaycan torpaqlarını işğal edənə qədər mövcud olan  dəmiryolu xətti nəzərdə tutulur.   Bu isə  məhz Ermənistanın Mehri rayonundan keçməklə  Naxçıvanın Ordubad rayonuna çıxan  dəmiryolu xəttidir. Mehridən keçən və   43 kilometr təşkil edən  dəhlizin bərpası əslində 1936-cı ildə istismara verilən  tarixi  Ələt-Mincivan, 1941-ci ildə işə salınan ümumi uzunluğu 126 kilometr olan Mincivan-Culfa, bütövlükdə 445 kilometr uzunluğu olan Ələt-Culfa dəmiryolu xəttinin bərpası  deməkdir.  

Bununla yanaşı  ermənilər  “Azərbaycan Respublikasının qərb rayonları və Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsi” ifadəsinə başqa məna verərkən bir məqamı,  Azərbaycanın qərbi ilə Naxçıvanı birləşdirən bölgədə başqa nəqliyyat  dəhlizinin  olmadığını  “unudurlar”.  Ona görə də bu ifadənin  məhz   Azərbaycanla Naxçıvan arasında dəhlizin açılmasını nəzərdə tutduğu inkar olunmaz faktdır.      

Railfreight: Naxçıvandakı dəmir yolları Qafqazın nəqliyyat  qovşağı  olacaq

Mehridən keçən dəmiryolu xətti isə  Ermənistanın Azərbaycana torpaq iddiası və ardınca hərbi təcavüz etməsi nəticəsində bağlanıb.  Demək olar ki, 1991-ci ildən  Ələt-Culfa yolunun Mehirdən keçən hissəsi fəaliyyətini dayandırıb.  Daha sonra Ermənistanın   Füzuli, Cəbrayıl və Zəngilan rayonlarını işğal etməsi nəticəsində  Azərbaycan dəmiryolunun  Horadiz-Ordubad sahəsi üzrə 144 km. (o cümlədən Mehri rayonu üzrə 43,4 km) hissəsi Ermənistanın nəzarətinə keçib. 

Ermənilər dəmir yolunun Mehridən keçən hissəsini də talan ediblər 

İşğal müddətində  ermənilər sözügedən dəmiryolu xəttini tamamilə dağıdıblar. Ermənilər hətta dəmiryolu xəttinin Mehridən keçən hissəsini, o cümlədən buradakı infrastrukturu da dağıdaraq sıradan çıxarıb.

Nəqliyyat dəhlizinin bərpası dedikdə məhz yuxarıda qeyd edilən xəttin və infrastrukturun  bərpasından söhbət gedir.  Artıq Azərbaycan tərəfi  ilkin işlərə start verib.  Belə ki,  2021-ci ilin fevral ayının 14-də Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Horadiz-Ağbənd dəmir yolu xəttinin təməlini qoyub.  Uzunluğu  100 kilometr təşkil edən yolda hazırda tikinti işləri aparılır.  Dəmiryolu  xəttinin  Zəngilanın Ağbənd kəndindən sonrakı hissəsinin, yəni  Mehridən keçən  43 kilometrlik hissəsinin tikintisi isə  Azərbaycanla-Rusiya arasında əldə olunacaq razılaşmaya əsasən bərpa ediləcək. Bu isə  Ermənistan dəmiryolu sisteminin Rusiyanın mülkiyyətində olması ilə bağlıdır.

Azərbaycan Prezidenti  ermənilərin işğal zamanı dağıtdığı Mincivan stansiyasını göstərir 

Ermənilərin  bəyanatda əksini tapan ““Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə Azərbaycanın qərb rayonlarını birləşdirən yeni nəqliyyat kommunikasiyalarının inşası”    ifadəsinə gəlincə,  Azərbaycan tərəfi  bu  şərti  inkar etmir.  Azərbaycan Prezidenti  Qarabağa səfəri çərçivəsində  Naxçıvana dəmiryolunun bərpası ilə yanaşı  yeni  avtomobil yolunun açılacağını da bəyan edib.  

Bu mənada  “yeni nəqliyyat  kommunikasiyalarının inşası”  ifadəsi  Mehridən keçən və Zəngəzur dəhlizi adlandırılan dəmiryolu  xəttinin bərpasını istisna etmir.  Çünki  nəqliyyat əlaqələrinin bərpası məsələsi  yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,  həm 10 noyabr bəyanatının 9-cu bəndində, həm də  11 yanvar 2021-ci ildə  Moskvada imzalanan növbəti üçtərəfli  bəyanatda əksini tapıb. Ona görə də ermənilərin  yalnız “yeni kommunikasiyalar”  məsələsini qabartması  reallığı  dəyişmir.

Sadalanan fakt və arqumentləri əsas götürərək bu qənaətə gəlirik ki, 10 noyabr bəyanatında dəhlizin nəzərdə tutulmamasına dair erməni mediasının  iddiası  faktlarla manipulyasiya, ictimai rəyi çaşdırmaq  cəhdidir.